Old school
Zkuste si představit ostrov na Filipínách, vedro,
vlhký vzduch, bahno, občas hurikán, obtížný jedovatý hmyz a hady. Malý pětiletý
kluk, se poprvé dozví od svého dědečka, jak držet ratanovou tyč, a jak udělat
první kombinaci kroků. Postupně se učí bojovat i u svého strýce, otce nebo
místního mistra. Později se dostane do party chlapců, s kterými měří své síly a
navzájem se povzbuzují. Jednoho dne se musí zúčastnit rituálu, kdy z dítěte se
stává muž, a převezme odpovědnost nejen za sebe, ale také za své blízké a
přírodu kolem sebe. Trénuje dvoufázově každý den, často za tmy, a mezi tím
tvrdě pracuje na poli, se zvířaty nebo pluje po moři. Cvičí stále dokola
stínování s tyčí spojené s dokonalým pohybem nohou, místo lapování mlátí do
sparingových tyčí, místo pytle zasazuje tisíce ran do palmy či jiných stromů,
zdokonaluje několik málo technik a mrštnost v polo volném sparingu, a svoje
dovednosti dokazuje ve volném sparingu. To vše za přítomnosti neustálého bití
tyčí, posilování a posměchu, že by měl radši sbírat ovoce se ženami. Techniky
se nemění, ať už drží tyč, železné dřevo nebo řezné zbraně. Stále častěji
přicházejí výzvy k boji, který už není hrou, ale dochází při něm k zraněním
nebo smrti. Muž si zvyká na bolest a řezná zranění, ale také se učí regeneraci
a léčení. Když se objeví opravdová nebezpečí v podobě zločineckých gangů,
jinověrců nebo cizí armády, muž je připraven k boji. Exploze rychlosti,
dynamiky a síly, hnaná strachem ze "ztráty tváře", naplno udeří do
útočníků, a muž přestane bojovat až ve chvíli, kdy si uvědomí, že seká do
mrtvol. Tuto neromantickou archetypální představu, o výcviku filipínského boje,
jsme začali s přáteli nazývat "old school".
Co je FMA?
Když se mě lidé zeptají na Taekwondo, Judo nebo MMA,
jsem schopen jim krátce vysvětlit podstatu těchto stylů, ale na otázku "co
je Kali-Arnis-Eskrima-FMA /Filipino Martial arts/?", se hluboce nadechnu,
řeknu několik základních faktů o stylech, s vědomím, že bych nejraději utekl. V
moderní době, se neschopnost popsat jednoduše svůj produkt, rovná komerční
sebevraždě. Nejčastěji si veřejnost spojuje filipínská bojová umění s bojem s
tyčí, nožem nebo mačetou, a po tomto zaškatulkování obrací svůj zájem jiným
směrem, nebo naopak je zbraně přitáhnou. Úvodní příběh o chlapci, který se stal
bojovníkem, je nejen příkladem, jak "old school" pomáhá tomuto
škatulkování, ale také kontrastem k tomu, jak se dnes opravdu cvičí. V tomto
článku bych chtěl ukázat jeden z úhlů pohledu člověka, který si myslí, že
proces, který ve FMA probíhá, je tím nejzajímavějším v bojových uměních za
posledních 70 let.
Kulturní dědictví
Kali - Arnis - Eskrima - Silat se staly opravdovým
kulturním dědictvím Filipín. Mistři i studenti z různých koutů světa odvedli
neuvěřitelnou práci v propagaci a výzkumu desítek stylů. Zatímco v dávných
dobách patřila schopnost přežít k základním potřebám, v moderní době se stala
motorem výzkumu osobní seberealizace. Některé rodinné systémy se nemění, a
postupně zanikají, jiné se transformují a přizpůsobují novým požadavkům.
Vznikly programy pro výuku tělesné výchovy, sportovní turnaje a propagaci FMA
na olympijských hrách. Společné semináře a festivaly inspirují mistry k dalšímu
vývoji svých systémů, které zahrnují více technik a velmi specifických řešení
stále rafinovanějšího způsobu boje. Bojová umění, která vyžadují téměř
encyklopedické znalosti technik a postupů, lze považovat za negativum dnešní
doby, ale z pohledu udržení kulturního dědictví to dává jasný smysl. Student,
který si zvolí studium FMA, má dnes neomezený zdroj informací. Bojovník, který
preferuje "old school", má možnost volby podle své potřeby.
Vliv Bruce Lee na dnešní FMA
Bruce Lee je považován za jednu z nejvýraznějších
postav novodobých dějin bojových umění. Jeho filosofie Jeet Kune Do ovlivnila
velké množství lidí, a mnoho z nich jej považuje za předchůdce dnešních MMA
bojovníků. Jeho myšlenky nebyly nové, ale byl to další projev svobodné vůle
mladého člověka, vůči dopadům cizí seberealizace na formování studentů bojových
umění a jejich bezpodmínečné poslušnosti. JunFan KungFu byl jeho osobním
stylem, a stejně jako on, každý člověk může tvořit svůj vlastní styl, který je
odrazem jeho jedinečné osobnosti, a studia různých bojových systémů. Bruce Lee
byl nařčen, že nechová tradiční styly v úctě, ale on je studoval a podroboval
kritickému myšlení. Snažil se zbavovat "mrtvých technik" a
myšlenkového balastu, bojoval přímou a nejrychlejší cestou, a přizpůsoboval se
každé situaci. Na Filipínách, shodou okolností v té době, kdy Bruce Lee
představuje JKD, působí GM Remy Presas, který propaguje Modern
Arnis-Karate-Jiujitsu a postupně přechází od "old school" k vytvoření
svého osobitého systému Modern Arnis /Tapi Tapi/. Jeho studenti z té doby jej
občas srovnávali právě s Bruce Lee. Dalším známým instruktorem té doby je Dan
Inosanto, který byl nejen studentem Bruce Lee, ale také jeho učitelem FMA. Jeho
systém Inosanto Kali, někdy označováno jako Kali/JKD, je odrazem jeho
celoživotního studia, které zahrnuje nejen FMA-Silat-JKD, ale i mnoho bojových
sportů např. Kenpo, Jiujitsu, Box, MT atd. Jak se "vařilo" FMA v
letech 1970-1990 ví jen samotní aktéři, a na nás už zbývají jen střípky, ale
jedno je jisté, že myšlenky JKD nesmazatelně ovlivnily velkou část FMA scény.
Nejenže Kali/Jkd vyprodukovalo velké množství instruktorů po celém světě, ale
někteří z nich jej navždy otiskli do těch nejrealističtějších bojových scén ve
filmu i TV. Diváci se však téměř nikdy nedozvěděli, kde se hlavní hrdina naučil
bojovat, ale naprosto samozřejmě přijali fakt, že se jedná o
"speciální" výcvik. Z určitého úhlu se tak moderní část FMA stala
definitivně komplexním systémem boje se zbraněmi i beze zbraně, kde jsou
naprosto běžné techniky bojových sportů /Kickbox, MT, BJJ, MMA/. Zvláště
filipínský neozbrojený boj /Mano Mano, Cadena de Mano, Kuntao, Buno, Dumog,
Silat/ se objevuje v různých kombinacích /Panantukan/, a také je částečně
ovlivněn bojovým uměním Wing Chun, který byl základem pro vytvoření JunFan
KungFu.
Combat & Tactical
Většina východoasijských států používá svá tradiční
bojová umění k výcviku ozbrojených složek, protože mají nejen velké množství
kvalitních instruktorů, ale také je to kulturní dědictví, které podporuje
vlastenectví a hrdost na své dějiny. FMA bylo vždy součástí combat tréninku filipínské
armády, která je právem hrdá na odkaz svých předků, kteří chránili svou zem.
"Combat" označuje velmi náročnou fyzickou přípravu s využitím
jednoduchých technik ne/ozbrojeného boje určené k okamžité likvidaci protivníka
/old school/. Nejčastěji se setkáme s útočnými a přepadovými technikami s nožem
nebo mačetou, které vyplňují mezeru ve výcviku moderního vojáka. Stává se, že
si bývalí příslušníci odnesou své zkušenosti do civilního sektoru, kde vyučují
různé bojové techniky pro boj na "ulici", a přestože se již nejedná o
vojenský systém, je opět označen slovem "Combat". To platí i o
instruktorech tradičních umění, kteří se rozhodli jít stejnou cestou. Je
potřeba také zdůraznit, že slovo "Combat" znamená v překladu
"boj", a často označuje skupinu, která cvičí jakékoli bojové nebo
sebeobranné techniky.
"Tactical" je výraz, který je v posledních
letech stále populárnější. Kromě "Combat" výcviku zahrnuje i spoustu
taktických dovedností /přebíjení zbraní, poutání, odvádění, ochrana další
osoby, průzkum, práce v týmu, úniky, právo, psychologie atd./. Profesionálové
vyvíjejí své postupy na základě reálných zkušeností a FMA je buď absorbuje nebo
podporuje. Typickými příklady podpory FMA je přebíjení zbraní a taktika proti
nečekaným útokům z různých vzdáleností. Přebíjení /přechody, transitioning …/,
je schopnost reagovat na různé situace různými zbraněmi /improvizované zbraně,
nůž, teleskop, sprej, střelná zbraň atd./, automatické tasení i ze skrytých
míst nebo výměna vhodnější zbraně během stresové situace. FMA instruktoři se
také často podíleli na cvičení reakcí policistů proti útoku z různých
vzdáleností /Tueller drill/, a pomáhali vyvinout jednoduchý systém použití
zbraně, úniku, odražení nebo zpacifikování útočníka. Netřeba vysvětlovat, že
tento výcvik je neveřejný, je veden profesionály a je určen profesionálům. V
civilním sektoru mohou reálné zkušenosti pomoci při obraně domova nebo běžných
situacích, jako je výběr peněz z bankomatu nebo pěší návrat domů prázdnými
ulicemi ve večerních hodinách. Pro mnohé laiky, může být překvapivý fakt, že
policisté a vojáci se věnují bojovým systémům, nejen z důvodů profesních, ale
protože se mimo práci na ně vztahují stejná práva jako na civilní obyvatelstvo,
a i přesto musí zasáhnout, když jsou přítomni protiprávnímu jednání.
Závěr
Laik se může domnívat, že FMA lze tímto způsobem
škatulkovat, ale není tomu tak. Na jedné straně existují čistě tradiční a
sportovní organizace, na druhé armádní výcvik, a mezi tím je obrovská množina
klubů, kde se všechna tato zaměření prolínají. Vznikají nejen nové systémy
/názvy/, ale také je mnoho instruktorů, kteří se paralelně věnují tradičnímu
stylu i taktickému výcviku sebeobrany. Aby to měl laik ještě složitější, MMA
FMA mistři a instruktoři se věnují mnoha dalším stylům z různých zemí
/Japonsko, Indonésie, Malajsie, Thajsko, Korea atd./, cvičí je paralelně,
kombinují je, absorbují je do svých systémů a vytvářejí něco unikátního a
osobitého. Jednotná propagace Kali-Arnis-Eskrima, se zdá být v těchto případech
naprosto nemožná, přesto v tichosti postupně vznikla neuvěřitelná síť kontaktů,
které ovlivnily repertoár dalších organizací /Čína, Rusko, Izrael, Japonsko,
Evropa atd./ nebo daly možnost vzniknout výuce zbraňového systému jako doplňku.
Přejímání technik, omezené pouze na tyče a řezné zbraně, podporuje kompletní
nabídku sebeobrany, ale často nestačí na využití těch nejlepších benefitů FMA.
Tím prvním, je efektivita studia, kdy se využívá přirozených a totožných pohybů
ve všech způsobech boje. Jen málokdo ví, že u nás tak oblíbený sportovní box,
byl ovlivněn kontaktem s FMA. Dnes můžeme snadno spojit dokonalý sport s
technikami zbraní a navzájem zvýšit úroveň našich schopností. Druhým benefitem
je schopnost vhledu do bojového umění bez ohledu na styl a původ. Je ověřené,
že odlišný úhel pohledu na boj, otevřel mnoha učitelům nové možnosti a
prohloubil pochopení jejich vlastních dovedností. Velkou úctu si zaslouží nejen
intuitivní výzkum asijských a amerických učitelů, ale také práce těch
evropských. To, co na našem kontinentu umíme výborně, je sběr informací,
třídění, pojmenování, archivování a hledání společných souvislostí. FMA není
jeden styl, je to neustálý proces změn, výzkumu, testování a ukládání, do té
největší databáze, z které může čerpat každý, kdo si o to požádá. Ten, kdo
neustále pro sebe hledá "nejlepší" systém, má velkou šanci, že jej
dříve nebo později v tomto prostoru nalezne.
Tilius Filipino Combat /TFC/
"Neexistují mistrovské techniky, pouze mistrovsky
provedené základní techniky". TFC je tréninkový systém, který byl navržen
na základě výše uvedených informací, k rychlému zvládnutí všech základních
principů napříč Kali-Arnis-Eskrima. Celý program zvládne jakýkoli začátečník za
min 350h tréninku, to jsou cca 3 roky /1,5h 2x týdně/. Jen pro představu,
profesionálnímu zápasníkovi MMA by to trvalo 3 měsíce. Způsob výuky se vrací k
osvědčeným metodám "old school": učení - hra - sparing - rychlá eliminace.
Z taktického pohledu upřednostňuje přenos technik v rámci pětiboje /Kickbox,
sebeobrana, tyč, nůž, improvizované zbraně/, a v případě dostatku času jej
doplňuje koordinačním cvičením /Sinawali-2 tyče/. Celý program obsahuje pouze 5
úrovní, které na sebe navazují a navzájem se prolínají. Instruktoři, se po
dokončení TFC, sami rozhodují, jestli opakování technik doplní fyzickou
přípravou, tréninkem bojového sportu, taktickým výcvikem, střelbou nebo
celoživotním vzděláváním FMA. Studentům jiných klubů může TFC posloužit jako
doplněk, inspirace na desítky let cvičení nebo nový pohled na jejich bojový
styl. Vzniku TFC předcházela dlouhá cesta, a velký respekt patří všem, kteří
jdou po svých cestách, opakují stejné chyby a s nejlepším nasazením přispívají
k procesu ve filipínských bojových uměních.
Guro Tomáš Severa
/Instruktor Tilius Filipino Combat/